Прогалини в навчанні у багатьох дітей почалися ще за часів карантину. А навчатися в умовах війни ще складніше. Як виправити цю ситуацію? Скоротити шкільну програму, вчитися додатково у вихідні та на канікулах чи ввести додатковий рік навчання? Освіторія зібрала варіанти, як надолужувати прогалини в знаннях. З чого обиратиЩе торік така проблема через наслідки епідемії COVID-19 потрапила в центр уваги ЮНЕСКО. Варіанти того, як можна ефективно надолужувати прогалини, виклали в документі «Рамкові програми для відновлення шкіл», якій підготували ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ, Світовий банк і Всесвітня продовольча програма. Основні пункти зібрали у звіті «Відновлення втраченого навчання: що можна зробити швидко та масштабно». Сама собою ситуація не виправиться. Як доводить практика: якщо прогалини в навчанні вчителі намагаються наздогнати просто на заняттях, при цьому просуваючись у новому матеріалі, це не є ефективним та лише заплутує школярів. Необхідні цільові заходи, щоб допомогти учням надолужити втрачене. Можливі варіанти1. Збільшення часу навчанняДві третини респондентів з різних країн спільного опитування ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ і Світового банку повідомили, що скоригували або планують скоригувати свої шкільні календарі: скоротити літні чи зимові канікули, скасувати додаткові канікули. Або ж лише для тих, у кого найбільше проблем із навчанням, ввести заняття щосуботи, на канікулах, відкрити літні школи. Такі рішення довели свою ефективність, хоча психологічно непрості для школярів. 2. Прискорена освітаАльтернативні заклади освіти на кшталт вечірніх шкіл створюють для тих категорій учнів, які інакше взагалі не завершать школу. Наприклад, в Афганістані — для заміжніх старшокласниць, у Бразилії — для підлітків, які працюють. 3. Програми прискореного навчанняНавчальна програма, як нова, так і погано засвоєна, подається стисло: найважливіші знання та навички. А відпрацьовують їх глибше, ніж зазвичай. Ідеться не про те, щоб дати менше. А про те, щоб не варіювати різними словами інформацію, а зосередитися на головному. Повторювати не під час опитувань та виконання стандартних завдань, а відпрацьовувати навички. Прискорене навчання — це проєктний, діяльнісний підхід, заснований на нейронаукових дослідженнях. Учні на таких уроках мають проявляти активність, у тому числі фізичну – багато рухатися, заняття емоційно забарвлені. Індія обрала програми прискореного навчання та ввела додаткове дистанційне навчання як програму надолуження освітніх втрат. 4. Корекційні програмиКорекційні програми орієнтовані на учнів, які мають труднощі в навчанні. У школі їх надають у формі додаткової цільової підтримки, одночасно зі звичайними заняттями. Це можуть бути індивідуальні додаткові заняття з учителем або виокремлення групи учнів, які потребують допомоги. Скажімо, у Зімбабве такі школярі додатково займалися годину до або після звичайних уроків протягом трьох місяців. Учні зазвичай опановують матеріал за стислим навчальним планом. Замість того, щоб вивчати все, що школяр не зміг вивчити в попередніх класах, слід зосередитися на формуванні мінімальних навичок та знань, необхідних для адекватного сприйняття матеріалу на рівні класу. Також країни можуть вводити вирівнювальні заняття з конкретної компетенції. Скажімо, безплатні позашкільні групи для тих, у кого проблеми з читанням. 5. Адаптивне навчанняТакий підхід починається з поглибленої діагностики знань та вмінь усіх учнів, і на основі цього поділу їх на групи за освітніми потребами. Скажімо, у Камбоджі в початкових школах один день на тиждень учні розподіляються не за класами, а за компетенціями, на невеличкі групи. І повторюють навчальну програму, відпрацьовують за п’ятьма основними компетенціями з предмета для кожного класу. 6. Програми надолуження освітніх втратЦе короткострокові програми, які надають усім учням можливість надолужити матеріал через повторний доступ до нього паралельно з продовженням стандартного навчання. Один з варіантів – додаткові дистанційні заняття. Наприклад, у Палестині розробили одномісячну програму онлайн для всіх школярів після карантину. Її можна проходити у вихідні чи в другій половині дня після занять. Другий варіант – оплачене державою онлайн- або офлайн-репетиторство для школярів, у яких значні прогалини в знаннях та навичках. На що орієнтується УкраїнаМОН розглядає як взірець британські програми catch-up (надолуження освітніх втрат). На їхнє впровадження Велика Британія витратила 1,1 млрд фунтів стерлінгів. Там ввели подовжений навчальний день, учителі проводять індивідуальні консультації після уроків. А головне – Національна програма з репетиторства забезпечує школи фахівцями для додаткового навчання в мінігрупах, як пояснюють на сайті Департаменту освіти Великої Британії. Учнів, які потребують цього, визначають учителі. Заняття проводять з мови, математики, іноземної мови, природничих наук, комплексного навчання для початкової школи (читання, письмо, лічба). Щоправда, у самій Великій Британії нині триває обговорення досвіду. Депутати парламенту вважають, що охоплено менше дітей, ніж планували. А на місцях до репетиторів часом відправляють тих дітей, які мають проблеми після карантину, але загалом досить успішні. До учнів із родин, які перебувають у важких життєвих обставинах, послуга доходить далеко не завжди. Позиція освітнього експерта: українським школам потрібен реабілітаційний рікДоктор психологічних наук, заступниця директора Інституту соціальної та політичної психології Любов Найдьонова переконана: українським учням потрібен так званий реабілітаційний рік. «Оскільки ми переживаємо події, що призводять до психотравм, одним із наслідків цього є зниження чутливості до емоцій інших. Бо це дуже болісно, психіка гальмує, оберігаючи себе, більше доводиться стримуватися. Тому ми (педагоги, батьки) можемо не розпізнавати, хоча раніше це вдавалося, емоційні стани дитини. Наприклад: здається, що вона капризує, не хоче вивчити віршик. А реально дитина страждає, бореться, бо не може зробити те, що до війни було легко. Старається навіть більше, ніж раніше, а не виходить. Чому? Так працює мозок: коли емоційний стрес дуже великий і тривалий, щоб з ним упоратися, починається економія нейрохімічних ресурсів. Якщо чесно провести оцінювання результатів навчання в умовах війни, ми отримаємо значне зниження результатів. Не тому, що хтось погано зробив свою роботу, не тому, що хтось мало докладав зусиль. Ковід, який теж спричиняв стрес від смертей, вимушеної дистанційності, знизив результати навчання глобально. За умов низького соціально-економічного стану йдеться про майже вдвічі гірші результати, ніж мали би бути без епідемії. Ми теж були в ковіді, але додалася ще й екстремальна дистанційність війни. Тож маємо виходити з того, що в наших дітей є ці проблеми — не могли вони так само як раніше, засвоїти програму. Реабілітаційний рік дав би змогу учневі отримати його справжні досягнення, закріпити їх повторенням матеріалу, який вивчався в екстремальних емоційно навантажених обставинах. Пройти повторно курс «ковідно-воєнних років» за один додатковий навчальний рік. Спокійно, структуровано виявити прогалини, опрацювати, допомогти. Це не «поставити на паузу». Це змога звернути більше уваги на ті вміння, які потрібні для життя: більше спілкування, взаємодії, уміння домовлятися, проєктів, творчості, умов для психологічного комфорту. Таке нововведення має бути не обов’язком, а можливістю. Хай це рішення прийме школа, громада. Розумію, що це багато мороки (фінанси, організаційні моменти). Аргументи проти такої ідеї завжди знайдуться. Але ж пережили ми рік переходу від 10- до 11-річного навчання? Знаю батьків, яких би зацікавила така можливість, якби вона була нормально оформлена в суспільному договорі. Не «залишили на другий рік, як двієчника», а додали рік закріплення і покращення результатів навчання для всіх, хто цього потребує. А може, і для всіх загалом». Які стратегії підтримують учителіЗа даними Звіту Всесвітнього економічного форуму 2022, опитані освітяни обрали такі стратегії для подолання втрат у навчанні: 1. Підвищити кваліфікацію вчителів щодо методик прискореного навчання — 45%. За матеріалами сайту https://osvitanova.com.ua |
Готовність шестирічок до навчання в школі Найважливішим чинником психічного розвитку дитини дошкільного віку є формування психологічної готовності до шкільного навчання. По суті, її становлення свідчить про завершення періоду дошкільного дитинства. У складному комплексі якостей, із яких складається така готовність, можна виділити такі складові: мотиваційну, розумову та емоційно-вольову. Вправа на розвиток асоціативної пам 'яті (За матеріалами «Бібліотеки «Шкільного світу»)
|
[Скачати]
|
Інтерактивні технології навчання 1) пасивна - учень виступає в ролі «об'єкта» навчання (слухає й дивиться) 2) активна - учень виступає «суб'єктом» навчання (самостійна робота, творчі завдання) 3) інтерактивна - inter (взаємний), act (діяти). Процес навчання здійснюється в умовах постійної, активної взаємодії всіх учнів. Інтерактивні технології навчання - це така організація процесу навчання, у якому учню неможливо не приймати участь – в колективному, взаємодоповнюючому, заснованому на взаємодії всіх його учасників процесу навчального пізнання. Форми організації діяльності учнів на уроці : 1) групова - навчає одна людина, більше тих, хто слухає, чим тих, хто говорить; 2) кооперативна (колективна) - спосіб навчання в малих групах. Кожна людина має дві потреби: потреба росту й бути в безпеці, прилучившись до групи людей. При кооперативному способі навчання досягається спільна діяльність заради досягнення загальних цілей. У дітей з'являється впевненість у собі, вони пишаються навчальними успіхами один одного. Кооперативне навчання може існувати не тільки в групах, але й у парах. Окремої
уваги вимагає організація роботи в малих групах. Коли потрібно вирішити складні
проблеми колективним розумом. Приклади
деяких конкретних методик роботи в малих групах: «Діалог» - його суть полягає в тім, що групи шукають погоджене рішення, а
результат роботи повинен бути відображений у вигляді схеми, перерахування
ознак, кінцевому тексті, що потім записується в зошитах. Ця методика включає
протистояння й критику позицій тієї або іншої групи, а вся увага зосереджена на
сильних моментах позиції інших. Експерти фіксують загальні погляди і під
завершення роботи дають узагальнену відповідь на завдання, що записується
всіма. «Синтез думок» - схожий на попередній метод, з тією різницею, що
учні не ведуть записи на дошці, а всі записи роблять на аркушах, які потім
передають наступній групі. У цьому аркуші підкреслюються думки, з якими дана
група не згодна. Експерти обробляють ці аркуші, зіставляючи написане, роблять
загальний звіт, що потім обговорює весь клас. «Спільний проект» - у цьому випадку групи одержують завдання різного
змісту, які висвітлюють проблему з різних боків. При завершенні роботи кожна
група робить звіт і робить свої записи на дошці. Із цих записів ніби
складається спільний проект, що рецензується й доповнюється групою експертів. «Пошук інформації» - метод застосовується, якщо потрібно якось пожвавити
сухий, найчастіше нецікавий матеріал. Суть його в тім, що відбувається
командний пошук інформації, що доповнює вже наявну (прочитану вчителем лекцію
або домашнє завдання) з наступними відповідями на питання. Для груп
розробляються питання, відповіді на які можна знайти в підручниках,
роздавальному матеріалі, документах і т.д. Завжди визначається час, протягом
якого потрібно проаналізувати інформацію й знайти відповіді на питання. «Коло ідей» - метою є вирішення гострих спірних питань, складання
списку ідей і залучення всіх учнів до обговорення питання. Всі групи повинні
виконувати одне і теж завдання, що складається з декількох питань (позицій),
які представляються групами по черзі. При відповідях кожна із груп озвучує
тільки один аспект проблеми, а вчитель задає питання по колу доти, поки ідеї не
закінчаться. Це виключає можливість доповіді всієї інформації однією групою. Всі перераховані методи інтерактивних методів навчання
ставляться до технологій кооперативного навчання, коли учням потрібно
скооперуватися для виконання завдань вчителя, активної роботи на уроці,
засвоєння матеріалу і вироблення навичок спілкування при дискусії й
аргументації своїх позицій. Величезним плюсом даного виду навчальної діяльності
є залучення абсолютно всіх учнів класу у спільну роботу. Труднощі полягають в
умінні вчителя організувати роботу учнів і привчити їх до такої роботи як
постійної. Звичайно, це не все, що можна використовувати. На основі цих методів
можна будувати інші, або придумувати щось принципово нове, у цьому і полягає
перевага інтерактивного навчання. Технологій інтерактивного навчання існує величезна кількість. Кожний вчитель може самостійно вигадувати нові форми роботи із класом. Види роботи: 1) Робота в парах. 2) Ротаційні (змінні) трійки. 3) Карусель. 4) Робота в малих групах. 5) Акваріум. 6) Незакінчена пропозиція. 7) Мозковий штурм. 8) Броунівський рух. 9) Дерево рішень. 10) Суд від свого імені. 11) Громадські слухання. 12) Рольова (ділова) гра. 13) Займи позицію. 14) Дискусія. 15) Дебати. «Карусель»: утворюється два кільця: внутрішнє й зовнішнє. Внутрішнє кільце – це сидячі нерухомо учні, а внутрішнє – учні через кожні 30 секунд змінюються. Таким чином, вони встигають проговорити за кілька хвилин декілька тем і постаратися переконати у своїй правоті співрозмовника. Технологія «Акваріум» полягає в тому, що декілька учнів розігрують ситуацію в колі, а інші спостерігають і аналізують. «Броунівський рух» припускає рух учнів по всьому класі з метою збору інформації із запропонованої теми. «Дерево рішень»: клас ділиться на 3 або 4 групи з однаковою кількістю учнів. Кожна група обговорює питання й робить записі на своєму «дереві» (аркуш ватману), потім групи міняються місцями і дописують на деревах сусідів свої ідеї. «Займи позицію». Зачитується яке-небудь ствердження і учні повинні підійти до плаката зі словом «ТАК» або «НІ». Бажано, щоб вони пояснили свою позицію. «Свіча». По колу передається запалена свіча і учні висловлюються про різні аспекти навчання. Інтерактивні технології навчання стимулюють пізнавальну діяльність і самостійність учнів. Ця модель бачить спілкування в системі вчень-вчитель, наявність творчих (часто домашніх) завдань як обов'язкових. Інтерактивна модель своєю метою ставить організацію комфортних умов навчання, при яких всі учні активно взаємодіють між собою. Інтерактивна творчість вчителя й учня безмежна. Важливо тільки вміло направити її для досягнення поставлених навчальних цілей. |
Сучасні загальноосвітні технології Технологія — слово грецького походження, яке в перекладі означає
«знання про майстерність». Нині є багато визначень поняття «педагогічна
технологія» — понад триста. Залежно від того, як автори уявляють структуру і
складники навчального процесу, це поняття трактують так: • системний підхід (С. Гончаренко, В. Євдокимов); • педагогічна (дидактична) система (О. Савченко); • діяльність (Н. Абашкіна, Є. Бережна, В. Дорошенко); • спосіб організації навчального процесу (І. Аернєр, М.
Кларін); • конструювання, моделювання навчального процесу (І.
Богданова, В. Воронцов). Усі ці визначення поєднує спільне спрямування на
підвищення ефективності навчального (виховного) процесу, що гарантує досягнення
запланованих результатів. Структура педагогічної
технології: 1) концептуальна основа; 2) змістова частина навчання: цілі навчання, зміст
навчального матеріалу; 3) процесуальна частина — технологічний процес: організація
навчального процесу, методи і форми роботи вчителів, діяльність учителя з
управління процесом засвоєння матеріалу; 4) діагностика навчального процесу. Критерії технологічності (М. Чошанов): • концептуальність (кожній
педагогічній технології має бути притаманна опора на певну наукову концепцію,
що містить філософське, дидактичне та соціально-педагогічне досягнення цілей); • системність (у
педагогічній технології мають простежуватися всі ознаки системи: логіка
процесу, взаємозв’язок усіх його частин, цінність); • керованість
(передбачається можливість діагностики досягнення цілей, планування
педагогічного процесу); • ефективність (технологія
має вибиратися відповідно до результатів і витрат, гарантувати досягнення
певного стандарту); • відтворюваність (можливість
застосування педагогічної технології в інших однотипних освітніх закладах). |
Нові інформаційні технології навчання У науковій термінології нові
інформаційні технології визначаються як сукупність
методів і технічних засобів збирання, організації, збереження, опрацювання,
передавання й подання інформації, що розширює знання людей і розвиває їхні
можливості щодо керування технічними і соціальними проблемами. Складниками
нових інформаційних технологій є такі засоби і методи:
У навчальному
процесі складниками нових інформаційних технологій навчання є такі засоби і
методи їх використання:
Основною метою нових інформаційних технологій навчання є
підготовка учнів до повноцінної життєдіяльності в умовах інформаційного
суспільства. Педагогічні завдання нових інформаційних
технологій навчання такі: • інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу, підвищення його
ефективності і якості; • побудова відкритої системи освіти, що забезпечує кожній дитині і дорослому
власну траєкторію розвитку й самоосвіти; • системна інтеграція предметних галузей знань; • розвиток творчого потенціалу учня, його здібностей до комунікативних дій; • розвиток умінь експериментально-дослідницької діяльності й культури
навчальної діяльності; • формування інформаційної культури учнів; • реалізація соціального замовлення сучасного інформатизованого суспільства
(підготовка фахівців у галузі інформатики та обчислювальної техніки; підготовка
користувачів засобів нових інформаційних технологій). Як показує сучасна педагогічна практика, використання комп’ютера в
навчальному процесі спрямоване переважно на розв’язання таких чотирьох типів дидактичних завдань: 1. Комп’ютер використовується як допоміжний засіб для ефективного
розв’язання вже існуючої системи дидактичних завдань. Змістом об’єкта засвоєння
в комп’ютерній навчальній програмі цього типу є довідкова інформація,
інструкції, обчислювальні операції, демонстрації тощо. Комп’ютер, який оснащено технічними засобами мультимедіа, дозволяє
використовувати дидактичні можливості відео- і аудіоінформації. Технології
мультимедіа не тільки перетворили комп’ютер на повноцінного співрозмовника, а й
дозволили учням, не покидаючи навчального класу (дому), бути присутніми на
лекціях видатних учених і педагогів, стати свідками історичних подій минулого і
сучасності, відвідати найвизначніші музеї і культурні центри світу,
найвіддаленіші й цікаві, з географічного погляду, куточки Землі. Упровадження в
навчальний процес гіпертекстових технологій забезпечило учнів і викладачів
принципово новими можливостями роботи з довідковою інформацією. За допомогою
гіпертекстових систем можна створювати перехресні посилання в текстових
масивах, що полегшує пошук потрібної інформації за ключовими словами. Системи
гіпермедіа дозволяють пов’язати один з одним не тільки фрагменти тексту, а й
графіку, звукозаписи, фотографії, мультфільми, відеокліпи тощо. Використання таких систем дозволяє створювати й широко тиражувати на
лазерних компакт-дисках «електронні» довідники, книги, енциклопедії. Розвиток інформаційних телекомунікаційних мереж дає новий імпульс системам
дистанційного навчання, забезпечує доступ до гігантських обсягів інформації,
яка зберігається в різних куточках нашої планети. 2. Комп’ютер може бути засобом, на який покладено вирішення окремих
дидактичних завдань при збереженні загальної структури, мети й завдань
безмашинного навчання. При цьому сам навчальний зміст не закладається в
комп’ютер (ЕОМ виконує функції контролера, тренажера тощо). Цю функцію широко
подано в діалогових навчальних системах, які моделюють діяльність учителя. Нині
найчастіше використовуються довідково-контролюючі програми з деяких шкільних
предметів. Нові цікаві можливості під час роботи з текстами дає текстовий
редактор (тренажер «самоконтроль, самокорекція», порівняння з еталоном). Широкі можливості і перспективи надають експертні навчальні системи (ЕНС).
ЕНС здатні пояснити стратегію і тактику розв’язку завдань із досліджуваної
предметної галузі за діалоговою підтримкою процесу розв’язування; контролювати
рівень знань, умінь і навичок, діагностувати помилки учня й оцінювати
достовірність контролю; автоматизовано керувати системою в цілому. Орієнтуючи
учня на самостійну роботу, ЕНС ініціюють процес пізнавальної діяльності,
підвищують мотивацію до навчання за рахунок варіативності самостійних робіт і
можливості самоконтролю. 3. Використовуючи комп’ютер, можна ставити й розв’язувати нові дидактичні
завдання, що не розв’язуються традиційним шляхом. Характерними є імітаційно-моделювальні програми, наприклад комп’ютерні
програми з імітації експерименту. У цих програмах об’єктом засвоєння
виступають: а) зовнішні параметри того чи того процесу; б) закономірності, які
недоступні для спостереження в природних умовах; в) зв’язки імітованих явищ із
тими параметрами, які автоматично задані програмою; г) пошук параметрів, які
оптимізують проходження імітованого процесу тощо. Наприклад, у процесі викладання математики можна використовувати
інструментальні програмні засоби, що дають змогу створювати різні математичні
моделі, керувати ними й досліджувати їхню «поведінку» (зокрема, під час
вивчення тем, пов’язаних із дослідженням функцій, розв’язанням завдань на
оптимізацію, моделювання геометричних об’єктів і ситуацій). 4. Комп’ютер можна використовувати як засіб, що допомагає засвоювати складні
абстрактні теоретичні поняття. Таке засвоєння досягається шляхом моделювання
поняття. Разом з тим реалізуються принципово нові стратегії навчання.
Характерним прикладом цього напрямку розробок є так звані «комп’ютерні навчальні середовища», або «мікросвіти», що представляють моделі освоюваних галузей знань
(С. Пейпер (США); Б. Сендов (Болгарія) та ін.). Комп’ютер має багато технічних можливостей: графіку, звук, анімацію, що
роблять його привабливим для дітей. Але головне, що відрізняє комп’ютер від
інших засобів навчання, — це можливість діалогу — не формального діалогу, коли
комп’ютер ставить запитання, а школяр повинен відповісти в жорстко заданих
рамках, а інтерактивного діалогу, коли головною особою в діалозі стає дитина, коли вона нав’язує комп’ютеру
свої правила або «навчає» його, примушуючи виконувати певні дії. |
Проектна педагогічна технологія Мета проектної технології — створення таких умов під час навчального процесу, за яких його
результатом є індивідуальний досвід проектної діяльності учнів (О. Пєхота); створення умов для самонавчання учнів, збудження їх ініціативи,
інтересів і особистих устремлінь (К. Баханов). Основні
завдання технології: 1) вчитися самостійно здобувати знання, застосовувати їх на практиці для
розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань; 2) розвивати комунікативні навички та дослідницькі вміння; 3) ознайомитися з різними поглядами на порушену проблему, отримати форму
уявлення про багатоаспектність об’єктів вивчення. Технологічні етапи проектної
технології I етап. Підготовчий: визначення теми, мети проекту. Учні: обговорюють, шукають
інформацію. Учитель: оголошує задум, мотивує,
допомагає ставити завдання. II етап. Планування: 1) визначення джерел, засобів збору, методів аналізу інформації, засобів
представлення результатів; 2) установлення критеріїв оцінювання результату і процесу. Учні: формулюють завдання і
виробляють план дій. Учитель: корегує, пропонує ідеї,
висуває пропозиції. III етап. Збір
інформації: спостереження, робота з літературою, анкетування,
експеримент. Учні: збирають інформацію. Учитель: спостерігає,
опосередковано керує діяльністю. IV етап. Аналіз: аналіз інформації, формулювання висновків. Учні: аналізують інформацію. Учитель: корегує, спостерігає,
радить. V етап. Подання й
оцінювання результатів: усний, письмовий звіт та
оцінювання результатів і процесу дослідження за заздалегідь встановленими
критеріями. Учитель та учні: колективне обговорення,
оцінювання зусиль, використаних можливостей, творчого підходу до виконання
завдання. Робота над проектом орієнтована на розв’язання учнем або групою учнів
якої-небудь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних
методів, засобів навчання, а з іншого — інтегрування знань, умінь з різних
галузей науки, техніки, творчості. Проектна технологія реалізується з використанням сукупності дослідницьких,
пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів роботи педагога з
дітьми. Типи проектів: дослідницький, творчий, ігровий, інформаційний, практично зорієнтований. Діяльність учителя та учнів у системі
проектного навчання
|