14:22 Нові інформаційні технології навчання | |||||||||||||||||||||||
Нові інформаційні технології навчання У науковій термінології нові
інформаційні технології визначаються як сукупність
методів і технічних засобів збирання, організації, збереження, опрацювання,
передавання й подання інформації, що розширює знання людей і розвиває їхні
можливості щодо керування технічними і соціальними проблемами. Складниками
нових інформаційних технологій є такі засоби і методи:
У навчальному
процесі складниками нових інформаційних технологій навчання є такі засоби і
методи їх використання:
Основною метою нових інформаційних технологій навчання є
підготовка учнів до повноцінної життєдіяльності в умовах інформаційного
суспільства. Педагогічні завдання нових інформаційних
технологій навчання такі: • інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу, підвищення його
ефективності і якості; • побудова відкритої системи освіти, що забезпечує кожній дитині і дорослому
власну траєкторію розвитку й самоосвіти; • системна інтеграція предметних галузей знань; • розвиток творчого потенціалу учня, його здібностей до комунікативних дій; • розвиток умінь експериментально-дослідницької діяльності й культури
навчальної діяльності; • формування інформаційної культури учнів; • реалізація соціального замовлення сучасного інформатизованого суспільства
(підготовка фахівців у галузі інформатики та обчислювальної техніки; підготовка
користувачів засобів нових інформаційних технологій). Як показує сучасна педагогічна практика, використання комп’ютера в
навчальному процесі спрямоване переважно на розв’язання таких чотирьох типів дидактичних завдань: 1. Комп’ютер використовується як допоміжний засіб для ефективного
розв’язання вже існуючої системи дидактичних завдань. Змістом об’єкта засвоєння
в комп’ютерній навчальній програмі цього типу є довідкова інформація,
інструкції, обчислювальні операції, демонстрації тощо. Комп’ютер, який оснащено технічними засобами мультимедіа, дозволяє
використовувати дидактичні можливості відео- і аудіоінформації. Технології
мультимедіа не тільки перетворили комп’ютер на повноцінного співрозмовника, а й
дозволили учням, не покидаючи навчального класу (дому), бути присутніми на
лекціях видатних учених і педагогів, стати свідками історичних подій минулого і
сучасності, відвідати найвизначніші музеї і культурні центри світу,
найвіддаленіші й цікаві, з географічного погляду, куточки Землі. Упровадження в
навчальний процес гіпертекстових технологій забезпечило учнів і викладачів
принципово новими можливостями роботи з довідковою інформацією. За допомогою
гіпертекстових систем можна створювати перехресні посилання в текстових
масивах, що полегшує пошук потрібної інформації за ключовими словами. Системи
гіпермедіа дозволяють пов’язати один з одним не тільки фрагменти тексту, а й
графіку, звукозаписи, фотографії, мультфільми, відеокліпи тощо. Використання таких систем дозволяє створювати й широко тиражувати на
лазерних компакт-дисках «електронні» довідники, книги, енциклопедії. Розвиток інформаційних телекомунікаційних мереж дає новий імпульс системам
дистанційного навчання, забезпечує доступ до гігантських обсягів інформації,
яка зберігається в різних куточках нашої планети. 2. Комп’ютер може бути засобом, на який покладено вирішення окремих
дидактичних завдань при збереженні загальної структури, мети й завдань
безмашинного навчання. При цьому сам навчальний зміст не закладається в
комп’ютер (ЕОМ виконує функції контролера, тренажера тощо). Цю функцію широко
подано в діалогових навчальних системах, які моделюють діяльність учителя. Нині
найчастіше використовуються довідково-контролюючі програми з деяких шкільних
предметів. Нові цікаві можливості під час роботи з текстами дає текстовий
редактор (тренажер «самоконтроль, самокорекція», порівняння з еталоном). Широкі можливості і перспективи надають експертні навчальні системи (ЕНС).
ЕНС здатні пояснити стратегію і тактику розв’язку завдань із досліджуваної
предметної галузі за діалоговою підтримкою процесу розв’язування; контролювати
рівень знань, умінь і навичок, діагностувати помилки учня й оцінювати
достовірність контролю; автоматизовано керувати системою в цілому. Орієнтуючи
учня на самостійну роботу, ЕНС ініціюють процес пізнавальної діяльності,
підвищують мотивацію до навчання за рахунок варіативності самостійних робіт і
можливості самоконтролю. 3. Використовуючи комп’ютер, можна ставити й розв’язувати нові дидактичні
завдання, що не розв’язуються традиційним шляхом. Характерними є імітаційно-моделювальні програми, наприклад комп’ютерні
програми з імітації експерименту. У цих програмах об’єктом засвоєння
виступають: а) зовнішні параметри того чи того процесу; б) закономірності, які
недоступні для спостереження в природних умовах; в) зв’язки імітованих явищ із
тими параметрами, які автоматично задані програмою; г) пошук параметрів, які
оптимізують проходження імітованого процесу тощо. Наприклад, у процесі викладання математики можна використовувати
інструментальні програмні засоби, що дають змогу створювати різні математичні
моделі, керувати ними й досліджувати їхню «поведінку» (зокрема, під час
вивчення тем, пов’язаних із дослідженням функцій, розв’язанням завдань на
оптимізацію, моделювання геометричних об’єктів і ситуацій). 4. Комп’ютер можна використовувати як засіб, що допомагає засвоювати складні
абстрактні теоретичні поняття. Таке засвоєння досягається шляхом моделювання
поняття. Разом з тим реалізуються принципово нові стратегії навчання.
Характерним прикладом цього напрямку розробок є так звані «комп’ютерні навчальні середовища», або «мікросвіти», що представляють моделі освоюваних галузей знань
(С. Пейпер (США); Б. Сендов (Болгарія) та ін.). Комп’ютер має багато технічних можливостей: графіку, звук, анімацію, що
роблять його привабливим для дітей. Але головне, що відрізняє комп’ютер від
інших засобів навчання, — це можливість діалогу — не формального діалогу, коли
комп’ютер ставить запитання, а школяр повинен відповісти в жорстко заданих
рамках, а інтерактивного діалогу, коли головною особою в діалозі стає дитина, коли вона нав’язує комп’ютеру
свої правила або «навчає» його, примушуючи виконувати певні дії. | |||||||||||||||||||||||
|
Всего комментариев: 0 | |