Главная » 2013 » Жовтень » 19 » Технологія розвивального навчання (Д.Ельконін, В.Давидов)
14:11
Технологія розвивального навчання (Д.Ельконін, В.Давидов)

Педагогічна технологія розвивального навчання

(Д. Ельконіна — В. Давидова)

Концептуальні положення системи розвивального навчання знаходимо в обґрунтуванні А. Виготського, А. Занкова, В. Давидова, Д. Ельконіна. Так, А. Виготський установив, що розвиток інтелекту дитини відбувається через зону «найближчого розвитку», коли дитина спочатку може робити щось у співпраці з дорослими, а потім переходить на такий рівень розвитку, коли цю дію може виконати самостійно. А. Виготський вважав, що «тільки те навчання в дитячому віці буде добре, коли воно випереджує розвиток і веде розвиток за собою».

Дидактична парадигма розвивального навчання базується на розумінні учня як суб’єкта пізнання, а навчальний процес розглядається не як діяльність, що спрямована на нагромадження суми наукових знань, їх засвоєння і відтворення, а як розвиток пізнавальних здібностей. Утверджується ідея, що розвиває не саме знання, а спеціальне його конструювання, моделювання, методи пізнання (Б. Скомороський).

Головна мета розвивального навчання — забезпечити розвиток дитини; формування активного, самостійного, творчого мислення учнів і на цій основі поступового переходу до самостійного навчання.

Завдання розвивального навчання: формування особистості з гнучким розумом, розвиненими потребами до подальшого пізнання та самостійних дій, певними навичками та творчими здібностями.

На думку О. Дусавицького, головною метою розвивального навчання є формування «вміння вчитися» — загальної здібності, яка дозволяє учням у майбутньому самостійно оволодівати будь-якими знаннями.

Розвивальне навчання передбачає педагогічно доцільну організацію навчального процесу, за якої учень має оптимальні умови для розумового розвитку відповідно до його навчальних можливостей. Це так вибудована модель розвивальної взаємодії, яка забезпечує максимальний розвиток навчально-пізнавальної активності і учня, і вчителя, як зазначає Б. Скомороський.

Модель організації розвивального навчання передбачає реалізацію таких етапів (О. Любарська):

 формування в учнів мотивів навчання, позитивного ставлення до нього;

оволодіння новою інформацією, тобто пізнавальна діяльність школярів, спрямована на опанування нових знань та способів навчальних дій;

відтворювання учнями засвоєного матеріалу;

формування вмінь та навичок у стандартних і нових умовах;

узагальнення знань, умінь та навичок школярів;

продуктивна пізнавальна діяльність учнів для формування знань, умінь та навичок на творчому рівні.

Принципи розвивального навчання:

заняття здійснюються на високому рівні складності;

вивчення програмового матеріалу високими темпами;

провідне місце теорії;

усвідомлене засвоєння учнями навчального матеріалу, засобів застосування знань на практиці.

Теоретичні засади розвивального навчання (Б. Скомороський).

Категория: Педагогіка | Просмотров: 2895 | Добавил: efremova-marina | Рейтинг: 1.5/2
Всего комментариев: 0